یبوست در زنان
نوشته شده توسط : دکتر ستایش

اختلالات رایج روده در زنان

برخی از اختلالات روده ای وجود دارد که در زنان شایع تر است. این موارد شامل بیماری های خود ایمنی کبد تا اختلالات عملکردی و حرکتی عصبی روده، مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و اختلالات روده را شامل می شود.

 

 

 

گوارش و چرخه قاعدگی شما

بسیاری از زنان به طور طبیعی تغییراتی را در عادات روده و علائم شکمی در نقاط مختلف چرخه قاعدگی ماهانه خود تجربه می کنند.

 

به طور معمول، زنان قبل از قاعدگی احساس نفخ و یبوست می کنند و در طول قاعدگی مدفوع شل تری دارند. در مورد نیازهای بهداشتی زنان بیاموزید و بهترین زندگی خود را داشته باشید.

 

نفخ قبل و در طول قاعدگی

معمولاً خانم‌ها قبل از پریود احساس نفخ می‌کنند، و برای بعضی از خانم‌ها ممکن است این حالت تا اوایل پریود هم ادامه پیدا کند.

 

این با تغییر سطح هورمون های پروژسترون و استروژن مرتبط است که باعث می شود بدن آب و نمک بیشتری را حفظ کند. این همان چیزی است که باعث ایجاد احساس نفخ می شود.

 

عوامل دیگری که ممکن است نفخ را بدتر کنند عبارتند از مصرف زیاد نمک، کافئین و الکل.

 

چرا در طول دوره قاعدگی دچار اسهال یا یبوست می شوید؟

بدن یک زن قبل و در طول پریود تغییرات زیادی را تجربه می کند.

 

از جمله افزایش تولید پروستاگلاندین ها، یک ماده شیمیایی هورمون مانند است. به انقباض رحم کمک می کند که به صورت دردهای قاعدگی احساس می شود. به طور مشابه، سطوح بالای پروستاگلاندین ها نیز باعث انقباض روده ها می شود که می تواند باعث اسهال شود.

 

برخی از زنان در عوض یبوست را تجربه می کنند. این ممکن است به دلیل افزایش سطح پروژسترون باشد که سیستم گوارش شما را کند می کند. زنانی که همچنین دارای بیماری هایی مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یا اندومتریوز هستند، ممکن است به طور خاص تحت تأثیر قرار گیرند.

 

 

 

علت یبوست زنان چیست؟

 

علل رایج سبک زندگی یبوست عبارتند از:

 

خوردن غذاهای کم فیبر. ننوشیدن آب کافی (کم آبی). ورزش نکردن کافی تغییراتی در برنامه معمول شما، مانند سفر، غذا خوردن یا خوابیدن در زمان‌های مختلف.

 

علل یبوست در بارداری


علاوه بر دلایل کلی یبوست در انسان‌ها، بارداری می‌تواند با مکانیزم دیگری منجر به یبوست شود که عبارتند از:

کاهش مواد غذایی مصرفی و آب:

تهوع و استفراغ در اوایل بارداری منجر می‌شود تا زنان باردار میزان مواد غذایی و آب مصرفی خود را کاهش دهند. این امر منجر به کاهش حرکات روده‌ای مادران باردار در اوایل بارداری و ابتلای آنان به یبوست خواهد شد. کم‌آبی بدن فرد مدفوع فرد را خشک و سفت می‌کند.


یبوست ناشی از تغییرات هورمونی:

تغییرات هورمونی (استروژن و پروژسترون و همچنین هورمون بارداری) ناشی از بارداری می‌تواند برخی از عضلات بدن از جمله عضلات دستگاه گوارش و روده‌ای را شل کند شل شدن و استراحت عضلات روده‌ای حرکات روده‌ای را نیز کند و محدود می‌کند. در نتیجه مواد غذایی مصرفی با سرعت کمتری مسیر گوارشی را طی می‌کنند.

یبوست ناشی از رژیم غذایی:

مواد غذایی کارخانه‌ای مانند ماکارونی، نان، کیک و شیرینی یا برنج سفید تصفیه شده معمولاً فیبر خود را از دست داده‌اند. همانند زمانی که سیب را پوست می‌کنید، فیبر این مواد غذایی حذف شده و خوردن آن‌ها فرد را در معرض یبوست قرار می‌دهد. مصرف این مواد غذایی در دوران بارداری زنان را بیشتر مستعد یبوست بارداری خواهد کرد زیرا این مواد غذایی در روده همانند گچ سفت و سخت خواهند شد.


یبوست ناشی از مکمل های آهن:

مکمل‌های غذایی حاوی آهن نیز یک علت شایع یبوست در دوران بارداری است. 

 

یبوست

یبوست زمانی رخ می دهد که دفع مدفوع کمتر شود و دفع مدفوع سخت شود. اغلب به دلیل تغییر در رژیم غذایی یا روال معمول یا به دلیل دریافت ناکافی فیبر اتفاق می افتد. اگر درد شدید، خون در مدفوع یا یبوست دارید که بیش از سه هفته طول بکشد، باید با پزشک خود تماس بگیرید.

 

یبوست چیست؟

بهتر است بدانید کمتر از سه بار دفع مدفوع در هفته، از نظر فنی، تعریف یبوست است. با این حال، تعداد دفعات «رفتن» از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است. برخی از افراد چندین بار در روز اجابت مزاج دارند در حالی که برخی دیگر فقط یک تا دو بار در هفته این حرکات را انجام می دهند. الگوی اجابت مزاج شما هر چه باشد، برای شما منحصر به فرد و طبیعی است - تا زمانی که خیلی از الگوی خود دور نشوید.

 

صرف نظر از الگوی مدفوع شما، یک واقعیت مسلم است: هر چه بیشتر قبل از رفتن پیش بروید، دفع مدفوع/مدفوع دشوارتر می شود. سایر ویژگی های کلیدی که معمولاً یبوست را تعریف می کنند عبارتند از:

 

مدفوع شما خشک و سفت است.

اجابت مزاج شما دردناک است و دفع مدفوع دشوار است.

شما احساس می کنید که روده خود را به طور کامل تخلیه نکرده اید.

 

 

یبوست اغلب به راحتی درمان می شود

درمان یبوست مسائل اساسی را در نظر می گیرد تا همه چیز دوباره حرکت کند. تغییرات ساده و ثابت در شیوه زندگی که از منظم بودن روده حمایت می کند عبارتند از:

 

خوردن غذاهای پر فیبر مانند سبزیجات، میوه ها، لوبیاها و غلات کامل

نوشیدن مایعات کافی

انجام فعالیت بدنی روزانه

مدیریت استرس

اگر تغییرات سبک زندگی کافی نیست، پزشک ممکن است اضافه کردن یا تغییر داروها، استفاده از ملین‌ها و حتی فیزیوتراپی را پیشنهاد دهد. اگر یبوست مربوط به تغییرات فیزیکی ناشی از رویدادهایی مانند جراحی یا زایمان باشد، درمان ممکن است برای فعال کردن مجدد عضلات دستگاه گوارش مفید باشد.

 

 

یبوست چقدر شایع است؟

یبوست یکی از شایع ترین شکایات گوارشی در ایالات متحده است. حداقل 2.5 میلیون نفر در سال به دلیل یبوست به پزشک خود مراجعه می کنند.

همچنین افراد و موقعیت های خاصی وجود دارند که به احتمال زیاد منجر به یبوست مداوم می شوند. این شامل:

 

سن بالاتر.

افراد مسن تر نسبت به زمانی که جوان تر بودند، فعالیت کمتری دارند، متابولیسم کندتر و قدرت انقباض عضلانی کمتری در طول دستگاه گوارش دارند.

زن بودن به خصوص در دوران بارداری و بعد از زایمان.

تغییرات در هورمون های زنان، آنها را بیشتر مستعد یبوست  در زنان می کند. نوزاد داخل رحم روده ها را منقبض می کند و سرعت دفع مدفوع را کاهش می دهد.

نخوردن غذاهای پر فیبر به اندازه کافی.

غذاهای پر فیبر باعث حرکت غذا در دستگاه گوارش می شوند.

 

مصرف برخی داروها

داشتن برخی اختلالات عصبی (بیماری های مغز و نخاع) و اختلالات گوارشی

 

یبوست مزمن همیشه به دلیل کمبود فیبر نیست

درست است، کمبود فیبر غذایی و ننوشیدن مایعات کافی می تواند باعث یبوست مزمن شود. اما عوامل دیگری نیز می توانند تأثیرگذار باشند، از جمله:

 

دارو

مکمل های غذایی

عمل جراحی

بارداری و زایمان

پیر شدن

عدم فعالیت بدنی

نادیده گرفتن اصرار برای رفتن

فشار

شرایط پزشکی دستگاه گوارش و سیستم عصبی

 

درمان‌های دارویی یبوست در بارداری


بعضی از داروها باعث تشدید یبوست می‌شوند. یکی از متهم‌های این قضیه مکمل آهن در بارداری است که معمولا برای جلوگیری از کم خونی در بارداری تجویز می‌شود. اگر این مکمل باعث تشدید یبوست می‌شود ضمن مشورت با پزشک نوع مکمل را عوض کنید. ممکن است پزشک با تغییر رژیم غذایی مشکل کم خونی را در بارداری حل کند.

 





:: برچسب‌ها: تغییر رژیم غذایی , مکمل آهن , کمبود فیبر غذایی , مایعات کافی ,
:: بازدید از این مطلب : 271
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 فروردين 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: